Novéna
Novéna
O novéně všeobecně je možné zjistit více např. ZDE.
Modlitba na 9 dnů (za uzdravení)
Modlitba má tyto části:
- úryvek z Božího slova
- chvíle krátkého rozjímání
- prosebná modlitba
- modlitby Otče náš a Zdrávas Maria
- žalm 91
- modlitba P. Antonína Šuránka
1. den
Ježíš řekl: „Proste a dostanete, hledejte a naleznete, tlučte a bude vám otevřeno.
Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu se otevře.“ (Mt 7, 7)
Modleme se:
Pane, ty nás učíš s důvěrou se modlit k nebeskému Otci.
Na přímluvu tvého služebníka otce Antonína dej nám ducha pravé modlitby.
2. den
Ježíš řekl: „Když vy, třebaže jste zlí, umíte dávat svým dětem dobré dary, čím spíše váš nebeský Otec dá dobré věci těm, kdo ho prosí.“ (Mt 7, 11)
Modleme se:
Bože, tvůj služebník otec Antonín tě miloval nadevšecko.
Šířil kolem sebe lásku, která vyzařuje z tebe.
Dej nám, na jeho přímluvu, abychom i my kolem sebe dokázali šířit lásku, která pramení z tebe.
3. den
Ježíš řekl: „Pravím vám: Shodnou-li se na zemi dva z vás na kterékoli věci a budou o ni prosit, dostanou ji od mého nebeského Otce, nebo kde jsou dva nebo tři shromážděni v mém jménu, tam jsem já mezi nimi.“ (Mt 18, 19)
2. Otec. Nevězet srdcem ještě ve Starém zákoně.
Modleme se:
Bože, tvůj služebník otec Antonín byl vždy vytrvalý v modlitbách o potřebné záležitosti.
Dej nám, abychom se po jeho příkladu dokázali také vytrvale a s důvěrou modlit.
4. den
Ježíš řekl: „Amen, pravím vám: Jestliže budete mít víru a nebudete pochybovat, řeknete tamhle té hoře: ´Zdvihni se a vrhni se do moře´, stane se to. A dostanete všechno, zač budete v modlitbě prosit s vírou.“ (Mt 21, 21)
Silnou víru má ten, pro něhož je Bůh a jeho všemohoucnost právě tak reálnou skutečností jako slunce,
které vidí a cítí, jako vzduch, který dýchá.
To je první podmínka účinku slova naší modlitby: víra.
Věřte, že všechno, oč v modlitbě prosíte, jste už dostali, a budete to mít.
Mnozí a mnozí na to zapomínají. Odpusť, jako i my odpouštíme.
Ve svém srdci nepochybovat. Odpustit bližnímu.
Čím větší a účinnější je láska k bližnímu, tím lepší a snazší je modlitba.
Ano. Lurdy.
Což nemáme stovky blahořečení a svatořečení, pro něž je zázrak důležitou podmínkou?
Jistě že zázrak podle své přirozenosti a účelu nemůže být trvalým zařízením Církve tak jako jsou svátosti.
Ale právě prvek jeho výjimečnosti tvoří rozhodnou sílu jeho svědectví.
Avšak modlitbě vycházející z víry je přislíbena ústy Spasitelovými, a to pokud se jedná o apoštoly nebo kněze, zázračná síla pro všechny věky.
Za pár měsíců apoštolové mohli spatřit, co jejich slovo zmůže.
„Ve jménu Ježíše Krista vstaň a choď,“ řekl Petr nemocnému, a ten vyskočil a chodil!
Mějte víru v Boha!
Modleme se:
Pane, ty miluješ lidi, kteří mají důvěru ve tvou moc.
Tvůj služebník otec Antonín vynikal touto božskou ctností. Na jeho přímluvu dej i nám plnost této ctnosti.
5. den
Ježíš řekl: „Ať už v modlitbě prosíte o cokoliv, věřte, že to jistě dostanete a stane se vám to.“ (Mk 11, 24)
Poučuje lidi a ukazuje na svou správnou cestu, plnou obětí: je třeba prací v potu tváře vydobývat jiný chléb.
Neusilujte o pokrm, který pomíjí, ale o pokrm, který zůstává k věčnému životu.
Kristus dává rozhodující odpověď: „To je skutek Boží, abyste věřili v toho, koho on poslal.“
Má-li mít někdo ze slíbeného pokrmu užitek, pak musí nejdříve uvěřit v Krista jako od Boha poslaného Mesiáše.
Hlásal evangelium o království a uzdravoval lidem každou nemoc a každou chorobu - království zdravých a silných.
Těla uzdravoval a nitra posiloval, srdce pozvedal. Přinášeli k němu všechny, kteří trpěli.
Největší div, kterého jen on je schopný, bylo uzdravit nenasytné lidské srdce, aby se vzneslo nad tvory, aby se ze srdce sobeckého stalo srdce královské.
Jak jasno bylo v takové vesnici, kterou prošel tento král!
Modleme se:
Bože, aby naše prosby mohly být vyslyšeny, je třeba mít čisté a nesobecké srdce.
Dej nám na přímluvu tvého služebníka otce Antonína tento vzácný a důležitý dar.
6. den
Ježíš řekl otci toho chlapce: „Všechno je možné tomu, kdo věří!“ On hned zvolal: „Věřím, pomoz mé slabé víře!“ (Mk 9, 23n)
Otec to oznamuje Pánu: „Prosil jsem tvé učedníky, aby ho vyhnali, ale nedovedli to.“
Mistrův zrak spočinul na apoštolech. Stáli zaražení, zahanbení, bezradní. Přece jim dal Pán moc vymítat zlé duchy.
„Nevěřící pokolení! Jak dlouho?“
Ta výtka platila i apoštolům. Odkud to lze soudit? Z rozhovoru apoštolů s Pánem v soukromí.
Podle sv. Matouše (17,19): „Pro svou malou víru. Amen, pravím vám: Budete-li mít víru jako hořčičné zrnko, můžete říci této hoře „Přesuň se odtud tam!“, a přesune se; a nic vám nebude nemožné.“
Síla k vymítání ďábla spočívá vlastně v moci, která se spoléhá na Boha.
Kromě toho činí Bůh výsledek této moci závislý ještě na nositelích této moci.
Co takový nositel musí tedy učinit?
Tj. víru, která v sobě obsahuje jistotu, že k zázraku dojde. Tato pevná víra apoštolům chyběla.
2. Druhý prostředek, který nositelé této moci mohou použít, je modlitba a půst.
„Takový ďábel nemůže být vyhnán ničím jiným než modlitbou a postem.“
Postem se člověk osvobozuje od pout neukázněné přirozenosti a nízkých vášní, v nichž se odráží část moci démonů.
To je vhodné rozjímání pro exorcisty.
Modlitba a sebezápor je tajemství síly; ony nás činí pro nepřátele strašnými a nepřemožitelnými.
Postem se myslí nejen tělesná újma, ale i sebezápor a ovládání smyslů.
Bez něho bychom sami podlehli.
Modleme se:
Bože, abychom mohli žít s tebou a v tobě, potřebujeme opravdovou víru, která dokáže hory přenášet.
Tvůj služebník otec Antonín s touto vírou žil. Dej nám na jeho přímluvu tento nezasloužený dar v plné míře.
7. den
Petr vystoupil z lodi, kráčel po vodě a šel k Ježíšovi.
Zpozoroval však silný vítr a dostal strach.
Začal tonout a vykřikl: „Pane, zachraň mě!“ Ježíš hned vztáhl ruku, zachytil ho a řekl mu: „Malověrný, proč jsi pochyboval? (Mt 14, 29n)
I vy chcete odejít?
2. Chce-li být kdo učedníkem Páně, musí se přimknout k Bohu cele, aby nelhal.
Cenit jej nade všechno stvořené dobro, osoby i věci. Pane, ke komu půjdeme?
Ty máš slova věčného života, a my jsme uvěřili a poznali.
Napřed „uvěřili“, s vírou je nutné začít, to je vstup na horu Boží, odkud je vidět zaslíbenou zemi (hora Nebo, Mojžíš).
Víra obohacuje naše poznání, ovšem poznání vede k pýše. Tedy víry je třeba, uvědomělé, živé! Nestačí vyznání víry.
3. Spolupráce s Boží milostí.
Pán pohlíží na apoštoly jako pastýř na své stádo - všechny zvolil, tedy všichni byli dobří, schopní. Jeden se povahově zkřivil.
Co cítilo srdce Páně? Nevyvolil jsem si vás dvanáct?
A přece jeden z vás je ďábel. Jeden! Může jich být i více, když nebudu s milostí spolupůsobit. Proč Jidáš neodešel, proč neprotestoval, když Petr řekl „My jsme uvěřili a poznali?“ Proč Kristus neřekl jeho jméno?
a) Chtěl apoštoly pohnout ke zpytování svědomí, zda příliš nedůvěřují svým vlastním silám.
b) Jidáše chtěl napomenout mírně a ohleduplně,
c) aby Jidáš obrátil tím větší pozornost na sebe.
Dobrovolně, s vírou, spolupráce s milostí!
Modleme se:
Dobrý Bože, ty znáš naše nitro a ty víš, po čem toužíme a co potřebujeme.
Nejdříve nám dej, abychom poznali sami sebe, svá omezení, a přijímali je tak, jak je přijímal a poznával tvůj služebník otec Antonín.
8. den
Jeho sestry poslaly k Ježíšovi se vzkazem: „Pane, ten kterého miluješ, je nemocen.“
Když to Ježíš uslyšel, řekl: „To není nemoc k smrti, ale k slávě Boží, aby jí byl oslaven Boží Syn.“ (Jan 11, 3n)
Co mám udělat s Ježíšem, zvaným Mesiáš?
Proč podřizuje svou autoritu rozeštvané mase?
Pán, oči sklopené, čeká, srdce bije. Tato odpověď se do něho vryje.
Všichni volali: Na kříž s ním!
Všichni - v zastoupení celého lidstva, počínaje srdcem Adamovým.
Pilát nevěří svým uším.
Pán věří, vidí miliony svých budoucích bratří ... ironií jsou hlasy dole na nádvoří.
Dostává nezviklatelnou odpověď, křičeli ještě víc: Na kříž s ním!
Pilát, bledý vlastní slabostí, si myje ruce a po kolikáté už opakuje, že odsouzenec je nevinen.
Nemám vinu na krvi tohoto člověka.
Splní se jim jejich přání, protože tato krev se vylije na všechny lidské děti; jedny omyje a označí jako nedotknutelné,
Modleme se:
Pane, nauč nás být lidskými a plnými pochopení pro druhé. Dej, ať si uvědomujeme, že sílu můžeme čerpat před eucharistickým Kristem, který se nám dává do krajnosti. Tak to totiž dělával i tvůj služebník otec Antonín.
9. den
„Tomu pak, který má moc vykonat na vás věci nad pomyšlení nesmírně vznešenější, než oč my prosíme nebo co chápeme, tomu budiž sláva v církvi ve spojení s Kristem Ježíšem, po všechny pokolení na věčné věky. Amen.“ (Ef 3, 20n)
Modleme se:
Dobrý Bože, utíkáme k tobě s velikou důvěrou a prosíme o vyslyšení našich proseb na přímluvu tvého služebníka otce Antonína.
Prosebná modlitba
Pane Ježíši, náš Spasiteli, věříme v pravdivost tvých slov. Každé tvé slovo je pravda.
Co jsi slíbil, můžeš a chceš splnit. S velkou důvěrou se k tobě obracíme,
abychom svěřili tvé lásce a uzdravující síle ... (doplní se osoba, úmysl).
Pomoz nám očekávat tvou pomoc bez pochybností, vždyť ty můžeš všechno.
Zároveň přijímáme tvou vůli, která chce naše dobro a vidí dál, než kam dohlédneme my.
Věříme, Pane, že tvá odpověď na naše společné volání přijde a zjeví nám tvou moc.
Přijmi předem náš dík. Prosíme o to na přímluvu Panny Marie a Božího služebníka kněze Antonína Šuránka.
Jako celým srdcem žil pro tvou církev zde na zemi, tak ať pomáhá i z nebe všude tam, kde církev potřebuje a očekává Boží pomoc.
Otče náš
Zdrávas Maria
Žalm 91
Kdo přebýváš pod ochranou Nejvyššího, * kdo dlíš ve stínu Všemocného,
řekni Hospodinu: „Mé útočiště jsi a má tvrz, * můj Bůh, v něhož doufám!“
Neboť on tě vysvobodí z léčky ptáčníka, * ze zhoubného moru.
Ochrání tě svými perutěmi, uchýlíš se pod jeho křídla, * štít a pavéza je věrnost jeho.
Nemusíš se bát noční hrůzy, * šípu létajícího ve dne,
moru, který se plíží ve tmě, * nákazy jež pustoší o polednách.
I když padne po tvém boku tisíc a po tvé pravici deset tisíc, * k tobě se přece nepřiblíží.
Svýma očima jen můžeš hledět, * a spatříš odplatu bezbožníků.
Neboť Hospodin je tvé útočiště, * za ochranu zvolil sis Nejvyššího.
Nepřihodí se ti nic zlého * a útrapa se k tvému stanu nepřiblíží.
Vždy svým andělům vydal o tobě příkaz, * aby tě střežili na všech tvých cestách.
Na svých rukou tě ponesou, * abys nenarazil o kámen svou nohou.
Po zmiji a hadu budeš kráčet, * šlapat budeš po lvu i draku.
Vysvobodím ho, protože lne ke mně, * ochráním ho, protože zná mé jméno.
Vyslyším ho, až mě bude vzývat, budu při něm v tísni, * zachráním ho a oslavím.
Nasytím ho dlouhým věkem * a ukáži mu svou spásu.“
Modlitba P. Antonína Šuránka
Buď můj život čest a chvála Boží,
jiným růže, sobě trní, hloží.
Být jak zrno, skryté v Boží zemi,
hrstka kvasu, o níž lidé neví.
Šířit radost, bolest nechat sobě,
hledat slabé, sílit, těšit v mdlobě.
Nehledat práv, plnit povinnosti,
chudý ve všem, bohatý jen v ctnosti,
opravdový až do morku kostí.
Sebe zapřít, stavět na milosti,
obejmout kříž, drtit změkčilosti.
Jiným sloužit, sám si sloužit nedat,
v oběť lásky sebe na kříž zvedat,
pobloudilé v náruč Boží volat,
zlobu láskou přemáhat a zdolat.
Nic nechtít a všechno dát,
Boha v bližních milovat!
S Matkou Boží pevně stát,
v dobrém růst a vytrvat!
Použitá literatura:
Bible
A.Šuránek, Novozákonní rozjímání, díl 1, Matice cyrilometodějská, Olomouc